New Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Helga en André - WaarBenJij.nu New Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Helga en André - WaarBenJij.nu

New Delhi

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

02 April 2011 | India, New Delhi

Na een Indisch ontbijtje bespreken we een chauffeur voor een halve dag om New Delhi te ontdekken. Het verkeer is opvallend rustig vandaag, dat komt omdat India de finale cricket speelt en dat houdt het hele land in de ban. Winkels gaan dicht en velen nemen vrijaf.
We bezoeken de bekendste bezienswaardigheden en worden nog steeds door velen aangestaard, af en toe nemen ze zelfs stiekem foto s van ons. En wij ook stiekem van hen. Omdat we niet alleen geinteresseerd zijn in monumenten laten we ons afzetten in een echte moslimwijk. We begeven ons -waarschijnlijk als enigste blanken- door een wigwag van steegjes waar het leven echt wel een stuk harder is dan wat we al gezien hadden. De hele buurt is omgeven door vliegen, vlees hangt op straat en wordt zeer onhygienisch gekapt. De buurt is ronduit smerig, iedereen vraagt hier echt om roepies en ook bedelen hier opvallend meer mensen met ontbrekende ledematen..

Omdat we niet heel de tijd in Delhi gaan blijven proberen we een trein te boeken. Het oorspronkelijke idee was om naar het noorden te gaan, maar die treinen zitten voor de eerste tien dagen al vol. Als ook blijkt dat het moeilijk wordt voor andere treinen te boeken bespreken we de mogelijkheid om een auto met chauffeur te boeken om Rasjastan te bezoeken. Omdat dit toch niet helemaal onze manier van reizen is spreken we duidelijk af dat dit alleen maar kunnen doen als we als prioriteit "het leven op straat" kunnen houden en niet te toeristisch willen gaan. Ook al zullen we nu de luxe van de betere hotels en afgezet en opgepikt worden voor de komende tien dagen wel hebben. Hier is dat niet uitzonderlijk, op veel plaatsen is het openbaar vervoer niet echt goed en zo kunnen we veel meer plaatsen bezoeken. En we hebben daarna nog 2.5 maanden om terug helemaal echt te backpacken ;-)

In de vooravond trekken we nog naar de Akshardam. Een tempel die nog niet in de boeken terug te vinden is en waar buitenlanders ook nog gratis binnenmogen. (op andere toeristische plaatsen betalen niet Indiers 25 keer de prijs van de Indiers). Deze tempel bestaat uit marmer en rode steen en is gebouwd zonder metaal,zoals het de traditie voorschrijft. Dit is het mooiste wat we in Delhi bezichtigen, vooral als het donker begint te worden en hij helemaal verlicht wordt. Will the Taj do better ;-)
Na een lichtshow reppen we ons naar het hotel want Andre heeft opgevangen dat de finalematch spannend is en hij is misschien wel de enigste belg die deze sport volgt ;-).
Omdat er op straat alleen maar hier er daar een minitv staat waar zich een tiental kijklustigen rondscharen besluit hij om in het hotel te kijken samen met enkele hotelbedienden, en intussen neem ik de tijd om dit blogje bij te werken

22.50u : update : ze hebben gewonnen