Een blik op Noord Korea - Reisverslag uit Changbei, China van Helga en André - WaarBenJij.nu Een blik op Noord Korea - Reisverslag uit Changbei, China van Helga en André - WaarBenJij.nu

Een blik op Noord Korea

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

21 Juni 2011 | China, Changbei

Omdat we toch niet overdonderd zijn door Peking, en we nog wat tijd hebben, hebben we besloten om nog even naar een natuurgebied te trekken. Namelijk naar het grootste natuurgebied van China, dat gedeeld wordt met buurland Noord Korea. Het is nog wel vrij onontdekt gebied en het is dat is ook erg opvallend als we voor de trein/bus mogelijkheden gaan kijken. Maar dankzij wat hulp van een hostel ter plaatse bekomen we toch een ticket en starten we aan een tocht van weer minstens 30 uren.
Eigenlijk is het onze eerste lange treinrit op een hardsleeper. En dat bevalt ons prima. En de uren gaan ook snel voorbij dankzij een paar leuke reisgenoten, boeken en kaarten. Als we na een busrit van nog een viertal uren en een goed onderhandelde taxi komen zwe dan uiteindelijk aan in het enigste hostel waar er iemand Engels spreekt. En daar horen we dan ineens een bekend taaltje. Jaja, zelfs daar komen we een koppel Nederlanders tegen. Maar daar hebben we een leuke avond mee verder..

De dag erna trekken de vier van de lage landen naar de enigste plaats waarvoor toeristen deze reis ondernemen, namelijk het Nationaal Park. De toeristen die hier komen zijn vooral Zuid Koreanen die een blik op hun eigen buurland komen werpen via deze weg. Het park bezoeken is dan ook op zijn Chinees. Met de bus naar het park, dan in een andere bus stappen om naar een wandelpad te worden gebracht om daar op een aangelegd pad te kunnen wandelen. Om naar het hoogtepunt van het park te gaan volgt er dan een rit met een SUV. Wat ons eerst wat overdreven lijkt, maar eens we daar in zitten en onze Chinese Schumacher zijn pedaal indrukt is het echt genieten. Daarna moeten we nog een kleine klim maken om een zicht te kunnen krijgen op het vulkanische meer van een paar honderd meter diep en 2/3de gelegen in Noord Korea. Ook al is de grens niet echt specifiek aangegeven.. Momenteel is het wel nog bevroren, maar het is toch weer mooi om te zien.

's Avonds kaarten we nog wat en de dag erna houden we ons bezig met een andere wandeling, een stadsbezoek en wat internetten.. Want omdat het nog niet toeristisch is is er eigenlijk ook verder helemaal niets te doen..

Maar toch leuk dat we het nu kunnen zien want aan de hoeveelheid kranen en werkzaamheden te zien gaat ook dit gebied nog zeker worden uitgebouwd..

• 30 Juni 2011 - 22:55

Nico Hemelaar:

Hoi Helga en Andre,

Behalve jullie laatste verslag heb ik deze keer ook even gekeken bij profiel en naar jullie reis. Het maakt op mij dan nog meer indruk. Geweldig en ik hoop dat jullie nog lang met veel plezier hier op terug kunnen kijken.
    Groet
    Nico