Old Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Helga en André - WaarBenJij.nu Old Delhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Helga en André - WaarBenJij.nu

Old Delhi

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

01 April 2011 | India, New Delhi

Hier staan we al voor onze eerste keuze, nog een keer europees ontbijten of meteen voor indisch food gaan. Toast en jam winnen vandaag. Na het ontbijt kruipen we terug in bed, jetlag beetje wegslapen en vooral de korte nachten van de voorbije dagen terug goedmaken.
Maar een paar uren later trekken we de deur achter ons dicht en staan we in Old Delhi, het oudste en minder toeristische deel van Delhi. Roepies uit de muur halen is al geen probleem en dan naar het Rode Ford. Een rood,uiteraard, ford waar het zo stil is dat we het getoeter van op straat al missen. Daarna laten we onze schoenen achter op een jain tempel te bezoeken. Het Jainisme is een soort religie die alle levende wezens respecteert. Daarom dragen sommigen ook doekjes voor hun mond op niet per ongeluk een vlieg in te slikken. Ook lopen er enkele naakte mannen rond die blijkbaar veel respect krijgen.
In een een prachtige Siks tempel heerst er dan weer een gezelige bedrijvigheid. Er kan gratis overnacht worden (op een matje in een zaal) en er worden dagelijks porties eten gemaakt voor zo een 30.000 mensen die er gratis komen eten. De hele organisatie wordt door duizenden vrijwilligers in stand gehouden. Als we hier onze schoenen terug gaan ophalen zijn die zelfs gepoetst door rijke sikhs die vrijwillig poetsen. Het kastensysteem bestaat in deze gemeenschap helemaal niet.

Ons avondeten eten we op met onze handen, wat voor een kip in een curry met rijst wel een beetje raar is ;-)