Toudeshk ( woestijn) - Reisverslag uit Kūhpāreh, Iran van Helga en André - WaarBenJij.nu Toudeshk ( woestijn) - Reisverslag uit Kūhpāreh, Iran van Helga en André - WaarBenJij.nu

Toudeshk ( woestijn)

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

12 Oktober 2015 | Iran, Kūhpāreh

Met de taxi naar busstation en dan gaan we verder met de bus naar Toedeshk. Een plaatsje in de woestijn. Wij, en twee meisjes uit Hong Kong, kunnen aansluiten bij een alternatief reizende groep Polen. Vanaf dat we met ons busje aan de rand van de woestijn stoppen, geldt een nieuwe wet. Dit is de woestijn, niet Iran. Of met andere woorden. De hoofddoeken mogen af, de vrouwelijke vormen mogen weer getoond worden. En er mag terug affectie getoond worden tussen mensen van het andere geslacht. Want in het openbaar een kus geven is echt not done. Maar vanavond zijn we weer gewoon onszelf. We genieten er van de zandduinen op te lopen, op blote voeten te lopen en met een groep westerlingen te zijn. Na de uiteraard zeer mooie zonsondergang is het tijd voor een barbecue, en thee en koekjes. Zelfs in deze no rule zone geldt dat alcohol niet mag en kan. Maar er wordt nog gedanst naar believen en dan kruipt iedereen in een tentje onder een heerlijke sterrenhemel. Jammer genoeg wordt al snel het geluid van de stilte doorbroken door een stevige snurker. Gelukkig konden de tenten niet worden vastgezet in het mulle zand, zodat wij midden in de nacht met de tent kunnen gaan wandelen tot we een stiller plaatsje vinden. Wel zien we nog een vos, maar die lopen daar blijkbaar graag rond.

Na het ontbijt worden we met de jeep teruggebracht naar de weg. Het zeer sportief rijgedrag van de geweldige rallyrijder komt wel tot stilstand. Letterlijk want de as van de jeep is gebroken. Uitstappen en dan maar te voet verder. Lukt ook wel. Als we dan terug in het busje stappen, doen alle vrouwen hun hoofddoek terug op. Best raar hoe we ons zo snel weer aanpassen.

We gaan nog verder naar Yazd, een stadje waarvan het oude gedeelte een wirwar van straatjes is. We gaan er nog lekker Indisch eten en zetten ons dan in een van de tapijtzetels in onze binnentuin.