Lençois - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Helga en André - WaarBenJij.nu Lençois - Reisverslag uit Lençóis, Brazilië van Helga en André - WaarBenJij.nu

Lençois

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

23 November 2012 | Brazilië, Lençóis

Lençois is een oud koloniaal diamantendorp. Het grenst aan het nationale park Chapada Diamanta, een bergachtig en begroeid gebied met grote watervallen, glijbanen, rivieren, grotten...

In de 17de eeuw zijn er de eerste diamanten ontdekt waardoor het een paradijs voor diamantzoekers werd, eerst jarenlang met hamer en beitel, nadien met machines. Vandaag zijn er geen grote zoekacties meer, enkel de lokale bewoners zoeken nog wel eens naar diamantjes in de rivieren. Wij hebben de moeite niet gedaan....
De vegetatie heeft er wel sterk onder geleden, maar op plaatsen waar niet gegraven is staat er nog een pracht van een natuurlijke medicijnenkast,

Intussen leeft Lençois van toeristische activiteiten, het stadje zelf is enorm relaxed en veilig. Hier geen probleem om over straat te lopen en er kan zelfs regelmatig een spontane 'bom dia' vanaf. Zo komen we toevallig ook een Vlaams-Braziliaans koppeltje tegen die ons meenemen naar een grote natuurlijke glijbaan waar oceade Brussel echt niet tegenop kan ;-) Het water is er rood omwille van het ijzer in de grond, maar het is verder wel erg zuiver. Verder hebben we de omgeving nog wat verkend, rondgehangen en boeken gelezen in de geweldige hangmatten
En ook leren we de echte Bahiaanse keuken kennen waarvan we onze mening toch moeten terechtzetten, echt lekker!

We maken er ook een dagtocht georganiseerd door de pousada (hotelletje) waar we verblijven. Een leuke gids en een mooie dag. De Britse eigenares van de pousada heeft er ook een opvangscentrum voor kinderen van de armere gezinnen opgericht, we kregen de kans om als vrijwilligers een beetje mee te helpen bij de overenergieke jongetjes. Om wat te knutselen en te spelen moesten we geen taal gebruiken, ook al is het toch een gemis om een beetje te kunnen communiceren.. Maar weer een bijzondere ervaring erbij.

Na een paar dagen nemen we de nachtbus terug naar Salvador, terug naar de grote stad wat weer helemaal iets anders is als het pittoreske Lençois..