Yoghyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Helga en André - WaarBenJij.nu Yoghyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Helga en André - WaarBenJij.nu

Yoghyakarta

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

24 Juni 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Yogyakarta is de eerste echte toeristische stad die we aandoen want de meesten komen direct naar hier vanuit Jakarta met de trein of het vliegtuig.

We zitten een eindje uit het centrum en onderschatten toch soms een beetje de afstand. Nu ja, erg is dat niet want er rijdt altijd wel een becak (tuktuk) naast ons om ons te overtuigen dat we moe zijn gewandeld om dan in zijn voertuig te springen.
De spirit van de stad snuiven we op door te wandelen naar het centrum. Het paleis op de achtergrond, binnen gaan we niet.
We ontmoeten twee vriendelijke mannen die ons uiteindelijk ook naar een lokaal restaurant brengen. Lekker, ook al weten we niet of we met of zonder commissie voor hun besteld hebben ;-) Maar het was weer een gezellige babbel.

Voor wie nep-of echte batik wil kopen is dit een shopparadijs. De meest bezochte straat van de stad is zonder twijfel de Jalan Malioboro, waar de ene winkel naast de andere ligt. Maar voor ons net iets te druk en tegen de avond maken we een lange wandeling terug naar de backpackersstraat. Zo een straat waar je even terug in het gewone leven bent. Waar de anderen net zoals jij zijn, niemand iets van je wil, en waar je leuke ervaringen kan uitdelen met medereizigers. En waarbij het meteen weer duidelijk wordt hoe snel je één reizigersfamilie wordt.

Ook staat er een bezoek aan de boeddistische tempel de Borobudur op ons lijstje. Dit is het grootste boeddhistische monument ter wereld. In de bouw zit veel symboliek zoals het steeds terugkeren van het aantal negen,het cijfer van de yang.
Het is zeker een indrukwekkend gebouw,maar jammer dat er geen religie wordt uitgeoefend.
Ons bezoek was echter ook halftijds een extreme fotosessie. Families,groepjes jongeren,omaatjes,. Ze wilden allemaal op de foto. Om de paar stappen werden we aangeklampt. Wie ooit snakt naar een beetje aandacht of zich even een fimster wil voelen moet maar eens aan een daguitstap naar de Borobudur overwegen:-)

Jogjo, want zo mogen de vrienden het noemen, is een ideale stop na een paar dagen van het typische Indonesische stadsleven te hebben geproefd.

Maar nu is het tijd om wat natuurschoons te gaan bewonderen!