Lhasa verlaten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga en André - WaarBenJij.nu Lhasa verlaten - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga en André - WaarBenJij.nu

Lhasa verlaten

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

14 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

We hadden al besloten om het zuiden van China niet meer te bezoeken. Enerzijds omdat dit ook weer Tibetaans is, en we het echte Tibet al zouden zien. Anderzijds omdat we nog het land moeten verlaten om een Chinees visum aan te vragen.
Via internet hadden we een ticket naar HongKong geboekt, welliswaar met 2 overstappen..

Voor de zekerheid staan we veel te vroeg op de luchthaven. Maar omdat er slechts enkele vluchten per dag zijn is die lekker rustig. Bij het inchecken wordt er eerst nog een stuk uit mijn rugzak zonder commentaar verwijderd en dan krijgen we een ticket naar de eerste stopplaats. Oei, hoe moeten we uitleggen dat we wel nog verder moeten reizen? Dat lukt via een andere passagier die toch een paar woorden kan vertalen. De supervisor wordt erbij gehaald en er wordt bevestigd dat we de ticketten van de andere vluchten later nog krijgen..
En inderdaad, bij onze eerste overstap hangen onze namen uit, en de rugzakken gaan rechtstreeks naar de volgende bestemming. Wij volgen een paar uur later.
Als we iets na middernacht in Nanchang aankomen worden we naar de uitgang begeleid, en mogen we niet naar de transitzone. Want de luchthaven sluit s nachts. Euh, wij moeten nog een aansluitende vlucht nemen, wel pas over 8 uren, maar wij blijven niet in deze stad! Maar dat verstaat niemand.. Allez, ze zijn vriendelijk, maar de boel gaat gewoon dicht.. Uiteindelijk geven we het op en lopen richting uitgang. Maar die nemen we toch maar niet. In plaats gaan we al in de vertrekhal zitten wachten. Het personeel is intussen naar huis. Enkel nog wat bewaking, maar niemand zegt iets.
Tot er uiteindelijk toch een vriendelijke bewaker iets in het Chinees komt zeggen. Wat verstaan we niet, maar we kunnen het wel raden. De woorden Lets go verstaan we wel en we staan maar op. Als hij de buitendeur opent lijkt er geen ontsnappen meer aan...
Of toch, hij doet teken hem te volgen. En opent de deur van een soort kleedkamer alias rookruimte.. Hij wijst naar een zeteltje met het woord Sleep.. En dat verstaan we meteen...

• 21 Mei 2011 - 06:30

Monique:

Hey André & Helga,wat spannend jullie advontuur ze !!! :))) telkens wachten of jullie wel verder kunnen met de reisadvonturen?? kzou toch zelf met wat zenuwen zitten ===hé André ;))) wij hier thuis tellen af ze nog 5 dagen en dan zijn we ook weg,wel niet zo ver als jullie twee :-)) Alé geniet nog maar van het reizen!!! dikke knuffel xxx

• 26 Mei 2011 - 11:08

Nico:

Zo slaap je nog eens op een wat andere plek. Gelukkig zijn jullie wel wat gewend.
    Mooie foto's!
    Succes en veel plezier verder.
    Groet
    Nico