Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga en André - WaarBenJij.nu Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga en André - WaarBenJij.nu

Lhasa

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

13 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Als we Lhasa binnenrijden valt het ons direct op : Tibet kan je verdelen tussen de hoofdstad Lhasa en de rest. Lhasa is een moderne stad met Amerikaanse boulevards en grote winkels. Het voordeel van zo een stad is natuurlijk dat de accommodatie veel beter is dan we ervoor hebben kunnen genieten. De eerste avond checken we in in ons nieuwe hotel waar we na ons avondmaal de omgeving nog bezoeken. De dag erna bezoeken we de 2 grootste abdijen van heel Tibet. Onze gids legt nogmaals al de verschillende boeddhas, goden en andere heiligen aan ons uit. Wat we intussen soms al zelf herkennen trouwens. De beelden en rijkdom overvallen ons met als enig negatief punt dat de monikken meer interesse hebben in het geld dat ze gedoneerd krijgen dan in hun geloofsbeleving.
s Avonds volgen we de muziek-en watershow voor het paleis. Ongekend bij toeristen maar zeker de moeite waard.
De dag erna bezoeken we eerst de belangrijkste tempel in de buurt van ons hotel. De gelovigen kopen takken aan de ingang om te verbranden om voor iedereen een goede geur te bezorgen. Dan maken ze via een soort duik/rechtstaan/duik op de grond een ronde rond de tempel als teken van onderdanigheid.
Erna bezoeken we de grootste markt in de omgeving die toch vooral gefocust is op de toeristen. Niet vergeten dat 95% van de toeristen Chinezen zijn.
s Namiddags bezoeken we het Potala Paleis. Na een klim van 300 meter komen we toe in de smalle vertrekken van het paleis. Opvallend zijn de vier graven van tonnen puur goud. Het is verbijsterend om dit te zien terwijl de bevolking op het platteland het zeer moeilijk heeft.
De volgende morgen bezoeken we skybird. De plaats waar de Tibetanen de overledenen brengen: eerst worden deze overleden door ambtenaren in stukken gezaagd en/of gesneden, al of niet in bijzijn van familie. De lichamelijke resten worden dan aan de wachtende aasgieren gevoerd. Volgens de Tibetaanse traditie kan zo de geest van de mensen hoog boven de nabestaanden rusten.
Terwijl we in de namiddag de luxe van onze kamer opsnuiven door een warm bad te nemen,wonen we s avonds een traditionele Tibetaanse show bij. Nu begrijpen we waarom Eddy Wally hier zoveel succes heeft...