Over het Tibetaans plateau rijden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga en André - WaarBenJij.nu Over het Tibetaans plateau rijden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Helga en André - WaarBenJij.nu

Over het Tibetaans plateau rijden

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

10 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Uiteindelijk hebben we toch nog goed onze eerste nacht doorgebracht en als we onze gordijntjes openen worden we meteen beloond door het prachtige landschap.
Eerst nog ons ontbijtje en dan laten we dit primitief dorpje toch maar achter ons.Intussen zitten we tegen de 4000meter hoog, maar we hebben er beide geen last van. Alleen is het nog altijd zeer koud.
Vandaag krijgen we veel mooie zichten op de Mount Everest en moeten we ook regelmatig stoppen voor een checkpoint. Op een van die punten maak ik ook voor de eerste keer kennis met de Chinese interpretatie van een openbaar toilet. Letterlijk zonder deuren en dat is voor een westers toeristje toch het wachten tot er niemand meer is waard. Verder is het landschap een beetje maanachtig, voor zover we dat kunnen vergelijken uiteraard.
Onderweg nemen we ook een liftser mee die ons hele dagprogramma gewoon mee volgt. Op een bepaald ogenblik zitten we dan op 5200 meter. Echt speciaal om dat te kunnen doen. Overal wapperen ook gebedsvlaggen. in de wind om de mantras (gebeden) die er op staan naar de hemel te blazen.
We overnachten in een leuk guesthouse. En komen ook steeds dezelfde gezichten tegen want alle toeristen zijn verplicht dezelfde route aan te houden.

De dag erna rijden we eerst naar Sigatse om het Tashilumpo klooster te bezoeken. Ooit gesticht door de eerste dalai lama.Nu leven er nog een paar honderd monniken,maar ooit 3000. Tegenwoordig is het veel moeilijker om monnik te worden omdat dit door de Chinese overheid moet worden goedgekeurd. En sinds de dalai lama in India woont is er ook geen duidelijk bestuur meer. Het is de residentie van de Pachen Lama, die is aangesteld door de Chinese overheid (en dus geen dingen doet die de Chinese overheid in verlegenheid kan brengen). Het klooster is gevuld met verschillende boedhhas en geloven lopen er rond mantras te prevelen, en kaarsen te branden met olie en boter. Maar toch heerst er rust en sereniteit.
Overnachten doen we in Gyantse, waar we weer een nacht doorbrengen zonder stroom omdat er iemand tegen een electrititeitspaal is gereden. Gelukkig eten we er wel weer lekker bij kaarslicht.

Ook hier bezoeken we terug een klooster en dan rijden we terug de hoge bergen in. We bereiken ons letterlijke hoogtepunt van de reis op 5500 meter. Niet alleen figuurlijke adembenemend welliswaar. En rijden dan verder via een mooi meer om uiteindelijk in Lhasa aan te komen, de enige echte stad in Tibet.