De gouden tempel - Reisverslag uit Amritsar, India van Helga en André - WaarBenJij.nu De gouden tempel - Reisverslag uit Amritsar, India van Helga en André - WaarBenJij.nu

De gouden tempel

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

16 April 2011 | India, Amritsar

Na een uurtje ervaringen uitwisselen met een groepje poolse reizigers laten we ons terug naar de stad brengen. Onze gastheer regelt die ritjes en zo verdient hij ook nog iets aan zijn gastvrijheid.
We gaan dus naar de gouden tempel. The place to be in deze stad. Het belangrijkste tempelcomplex voor de sikhgemeenschap die hier alom vertegenwoordigd is. Deze rijke groep van mensen maakt slechts voor 2% deel uit van de indische bevolking. Ze zijn herkenbaar aan hun tulband, lange baard, zilveren armband en meestal een dolk. Hun geloof is een beetje het beste van alle andere religies. Zo geloven ze slechts in een god, in reincarnatie, eerlijkheid,.. En waar het ooit allemaal begon, daar staat nu de gouden tempel.
Dagelijks komen hier duizenden gelovigen om te bidden,slapen,baden,... En iedereen mag er ook aanschuiven voor een gratis maaltijd.

Als we net binnen zijn voel ik me echter niet zo lekker. We leggen ons een beetje op de marmeren vloer rondom het water waarin de gouden tempel staat. Gelukkig zitten we nog aan de ingang, want even later haal ik nog net de uitgang en ligt mijn ontbijt achter een struikje. 3 weken India zonder ziek te worden was iets te optimistisch :-)
Opgelucht staan we ons even later weer te laten fotograferen voor de tempel. Omdat het scenario zich nog herhaalt wagen we het niet om aan te gaan schuiven in de rij om binnen in de tempel te gaan. Vanbuiten is het complex ook al zeker de moeite waard trouwens.
Onderweg naar een tuktuk gooi ik er alles nog maar eens uit in een gootje naast iemand zijn kraampje. Al die keren heeft niemand er van opgekeken. En dat is misschien een mooi voorbeeld van hoe dit land toch totaal andere manieren en standaarden heeft. Voor hen gebeurt alles gewoon op straat, dus ze vinden het ook maar normaal als ik daar even aan meedoe..

De rest van de dag lig ik in bed en Andre leest in zijn nieuw aangekocht boek aan het zwembad.
Mr Singh zijn complex heeft zo wat alles, restaurant, dieren, zwembaden,...
s Avonds ben ik weer beter en kijken we nog een filmje, leuk dat de tv in het Engels is..
En de rest van de avond wordt nog plezant dankzij het pools gezelschap