Cachoeira - Reisverslag uit Cachoeira, Brazilië van Helga en André - WaarBenJij.nu Cachoeira - Reisverslag uit Cachoeira, Brazilië van Helga en André - WaarBenJij.nu

Cachoeira

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

26 November 2012 | Brazilië, Cachoeira

De voorbije dagen hebbe we doorgebracht in Cachoeira. Een koloniaal stadje waar de meeste gebouwen er intussen vervallen bijliggen. Het kleine centrum is wel gezellig en we vermoeden dat het er wel heel veilig is want de (enigste) politiewagen die er stond was al een ruime tijd niet meer van stal geweest.
Als we aankomen en met pak en zak door de straten dolen op zoek naar een slaapplaats maken we kennis met een groepje artiesten. Een paar minuten later hebben we al een afspraak geregeld om met hen mee te gaan naar een ceremonie. Snel een kamer zoeken en terug naar het cafeetje omdat de ceremonie bijna begint. Maar men is er echter nog niet gehaast en het aanbod om nog een paar flessen bier te bestellingen wordt gretig onthaald. Overal wordt er bier in grote flessen gedronken met daar kleine glaasjes bij en als de fles leeg is komt er meteen een volgende aan.. Tijd is iets rekbaars in dit land..
Even later gaan we dan toch op zoek gaan en na veel verschillende aanwijzingen komen we toch op de juiste plaats. Het is een voorstelling voor de Candomblé aanhangers zelf, dus niets toeristisch aan. Mooie dans, veel gezang en geroep afgewisseld met zacht uitesproken teksten.. Spijtig dat we de taal niet verstaan, maar speciaal om eens mee te maken..

Na de ceremonie komen we aan ons kamer/appartement (wat overigens de mooiste slaapplaats van de reis in een huis van een artieste) waar er twee jongens, die intussen ingelicht zijn over onze aanwezigheid, op ons staam te wachten om ons mee te nemen naar een echt candomblé feest. Dit is een unieke kans want normaal komen er geen toeristen , enkel zij die iemand kennen vinden de plaatsen... Zo een feesten hebben meestal plaats in de huizen zelf. Onderweg werden we gelukkig opgepikt een dansleraar die ook op weg is naar het feestje. Handig want het is boven op de berg te doen... En iedereen kent iedereen in zo een stadje..,ook handig.

In het huisje is het feest al even bezig. Er staan offers voor de goden en via dans en troms gebeurt de verdere communicatie. Het publiek laat een ruimte over voor de dame die het gegeven al dansend leidt. Alles wordt opgezweept door de troms en het bier dat ook hier goed vloeit. Als de leading leading ons komt begroeten moet er ook een verplichte slok bier uit haar feestglas worden aanvaard.
Andre heeft nog nooit zoveel bier gedronken als hier:-)
Bij Candomble geraken de aanhangers in een bepaalde sfeer. Zo begint er af en toe iemand met zijn ogen te rollen en raar te dansen,meteen ontdoet iemand anders hem van sieraden, schoenen, sleutels... En verdwijnt hij even. Dit zien we ook met onze chauffeur, een gerenommeerd dansleraar in europa,gebeuren. Gelukkig hebben wij onze twee jongens mee die er normaal bij blijven:-)
Als het eten en offeren begint nemen we afscheid van de gastvrouw en verlaten wij het feestje en zakken samen met de locals terug de berg af.
Dit is ongetwijfeld de meest bijzondere ervaring van de reis....
Het is wel jammer dat we geen fotos kunnen nemen, maar dat zou ongepast zijn..

Overdag bezoeken we ook het stadje zelf, maar heel veel gebeurt daar niet, vooral omdat er op maandag niet gewerkt wordt want dan moet men nog bekomen van het weekend..
Ook Sao Felix pikken we nog mee, dat is het zusterstadje aan de overkant van de brug.
Na de beide stadjes gezien te hebben boeken we een ticket naar Rio. De voorbije weken heeft het er geregend,maar nu zou er toch goed weer in aankomst zijn.
Eens dat gelukt is keren we eerst terug naar Salvador..

Candomle :
Candomblé is een religieuze beweging in Zuid-Amerika, met name in Brazilië, ontstaan in de tijd van de slavernij. Het heeft elementen van de katholieke eredienst en als basis de traditionele Afrikaanse religie van onder andere voorouderverering.
Het voornaamste kenmerk is het geloof in een andere, parallelle wereld van geesten Spiritisme en het maken van contact daarmee door zang, dans, muziek en offerandes. Het contact vindt plaats doordat een geest bezit neemt van een van de aanwezigen bij de ceremonie. Het lichaam van de mens wordt binnen de Candomblé gezien als een voertuig voor geesten. Elk levend lichaam heeft al een geest als eigenaar, maar het is voor sommige deelnemers aan de Candomblé mogelijk om tijdens de Candomblé ook als gastheer op te treden voor een andere geest. Het is een eer als men bijvoorbeeld mag dienen als gastheer voor een machtige voorouder. Een specifieke voorouder of machtige godheid wordt gelokt door bepaalde muziek, fruit, bloemen of andere attributen.
(wikipedia 2012)

• 28 November 2012 - 23:33

Nico:

Geweldig zo iets mee te maken. Hadden jullie nog een kater de volgende ochtend?
    Veel plezier nog en tot binnenkort of willen jullie daar nog niet over denken?
    Groet
    Nico