Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Helga en André - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Helga en André - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

06 September 2011 | Peru, Cuzco

Tijdens onze nachtrit hadden we beide niet echt veel kunnen slapen dus permiteerden we het ons om een voormiddagje bij te slapen. We logeerden in een hostelletje uitgebaat door een ouder koppel, heel lieve en behulpzame mensen.. en een dame die graag praatte.. In het Spaans uiteraard..

Cusco is de hoofdstad van het vroegere Inca rijk. Het is gebouwd in de vorm van een poema en bestaat uit kleine straatjes, interessante historische gebouwen en leuke plaatsen om rond te hangen. Toen Pizarro, de man uit Spanje die in Peru zijn stempel heeft gezet, in de 16de eeuw de stad binnenviel heeft hij er wel veel vernietigd en andere gebouwen bovenop laten bouwen.
Maar er zijn nog wel restanten van het Incarijk zichtbaar.

Cusco is omgeven door hoge bergen en is toeristisch waarschijnlijk de belangrijkste stad van Peru. Dit is duidelijk te merken aan de vele verkopers op straat. Er wordt vanalles aangeboden, maar niets opgedrongen, dus met een "no, gracias" kwamen we er vriendelijk vanaf. Van de hoogte (3400m) hebben we zelf geen last gehad overigens. Maar we bleven een paar dagen in de stad omdat er een leuke sfeer hangt en om ons klaar te maken om ons richting Machu Picchu te begeven. De hoofdreden waarvoor bijna iedere reiziger naar deze stad afreist.

We hebben er enkele leuke plaatsen ontdenkt voor de innelijke mens, maar ook eens aangeschoven in een lokale keuken. Het concept is simpel: Eten wat de pot schaft, en dat is in Peru ALTIJD soep met aardappelen in en daarna een gerecht waar bijna altijd nog eens frieten bijliggen.. Het eten was niet zo speciaal hoor, en je mag al helemaal niet kieskeurig zijn, maar het is tof om even Peruaans te worden behandeld.
Dat was niet zo toen we op zoek gingen naar een nieuwe oplader voor ons fototoestel. (Dat er ineens 2 USB sticks en een oplader uit de rugzak verdwenen zijn zullen we voor deze keer onder de noemer verlies plaatsen). We kregen de toeristenprijs, te laten of te nemen.. Tot we onze hosteluitbater hebben inschakeld en de prijs ineens 6x minder was. Toch fijn om af en toe een hulplijn in te schakelen..

Het is er toeristisch, maar wij vonden Cusco een erg leuke stad waar we ons prima thuisvoelden.

Tot op dit moment hebben we ons ook nog niet onveilig gevoeld trouwens..En zelf zonder Spaans te spreken is het hier gemakkelijk reizen..