Beijing - Reisverslag uit Brussel, België van Helga en André - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Brussel, België van Helga en André - WaarBenJij.nu

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

08 Juli 2011 | België, Brussel

Intussen zijn we weer terug in ons eigen landje, maar het laatste van de reis willen we toch nog even meegeven..

Na onze terugkomst van de Noord-Koreaanse grens stond er voor de laatste dagen nog 1 grote 'to do' op onze lijst: de Chinese muur... De meeste toeristen schrijven zich in via hun hotel voor een georganiseerde bezoek op één van de plaatsen waar de overheid de muur volledig heeft gerestaureerd; nadeel van deze plekken is dat je met hopen andere toeristen de muur beklimt.... Dit wilden we zeker niet en vandaar dat we gekozen hebben voor het bezoek georganiseerd door de hostel waar we verbleven; na een snel ontbijt om 8u vertrok ons busje met 12 andere hostelgasten naar een gedeelte van de muur die volgens onze gids nauwelijks door anderen wordt bezocht; na een rit van 90 min zagen we de muur verschijnen en konden we beginnen aan de tocht: zoals jullie kunnen zien op de foto's is stappen op de muur een opeenvolgeling van klimmen en dalen; we hadden echt geluk met het weer (heel de tijd zon gehad) waardoor het een leuke wandeling was; we kwamen inderdaad maar een paar andere toeristen tegen... Na ongeveer 1u bereikten we het punt waar onze gids het veiliger vond om niet verder te gaan; de moedigen onder ons mochten nog wel 500 meter verder wandelen... Omdat we een sportieve uitdaging nooit uit de weg gaan trokken we samen met een Nederlands en een Zwitsers koppel verder... Na een tijd begrepen we waarom onze Franse gids op zijn sandalen niet verder trok: de klimmen en dalen waren nu echt stijl zodat we ons echt aan de zijkanten moesten vasthouden om niet te vallen; bij het dalen hielp dit niet altijd zodat sommigen gewoon de muur afdaalden op hun achterwerk ;-) Het is natuurlijk indrukwekkend om dit machtig bouwwerk te zien maar de beklimming ervan was eigenlijk het leukste...
Nadat we terugkeerden hebben we dan nog genoten van een echt Chinees buffet: al het eten wordt via verschillende kommen op een plaat in het midden van de tafel geplaatst en aangezien die plaat draaiend is kan iedereen aan elke kom... Het eten was echt lekker en aangezien het enige vlees kip was hebben we ons echt niet ingehouden ;-) Na dit fijn etentje zijn we dan terug gereden naar ons hostel waar we de dag hebben beeindigd met te lezen in een Chinese Starbuckx look-a-like..

Tijdens de laatste dagen hebben we nog gefietst door de stad, ons laten masseren, zwaar onderhandeld op de locale marktjes, Peking-duck geproefd,de Hutongs bezocht en gewoon genoten van de stad.. Die na ons uitstapje naar het noordoosten precies toch net iets leuker was geworden..

En dan brak het einde van deze fantastisch mooie drie maanden aan..
Hoe geweldig we het vonden mag je altijd eens persoonlijk komen beluisteren

We vinden het in ieder geval leuk dat je ons een beetje gevolgd hebt, en misschien tot ...

Groetjes
André en Helga

• 08 Juli 2011 - 15:22

Nico:

Goede foto's. Leuke verhalen en een genoegen om jullie zo te volgen.
    Bij een glaasje hoor ik graag jullie verhalen hoe leuk het was en hoe ver..
    Groet
    Nico