Guilin en Yangshuo - Reisverslag uit Guilin, China van Helga en André - WaarBenJij.nu Guilin en Yangshuo - Reisverslag uit Guilin, China van Helga en André - WaarBenJij.nu

Guilin en Yangshuo

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

04 Juni 2011 | China, Guilin

Vanuit Shengzhen namen we de nachtbus naar Guilin. Vroeger werden de meeste grote afstanden met de trein gedaan. Maar intussen heeft de overheid goede snelwegen aangelegd waardoor het veel sneller is om met de bus te reizen. En dit was wel een nieuwe ervaring. Bij het instappen moesten we onze schoenen in een plastiek zakje steken. En dan konden we een bed gaan zoeken in een van de drie rijen stapelbedden. Gelukkig zijn wij niet van de grootste dus pasten we er net in en werden we voorzien van een stevig deken en kussen. En natuurlijk speelde er een Chinese komedie op tv. Ontzettend luid. Toen de tv uitging heeft de radio nog 2 uur gespeeld zodat zelfs praten met elkaar bijna onmogelijk was. Maar diep in de nacht werd het dan toch stil..

In Guilin vonden we een leuk jeugdhotel om eerst uit te rusten van de busreis. En om de stad een beetje te verkennen.
De dag erna kropen we op een bamboovlot over de Li Rivier naar het stadje Yangshuo.
Volgens de Chinezen is het landschap waar deze rivier door kronkelt, een van de mooiste die het land te bieden heeft en ze zouden wel eens gelijk kunnen hebben. Het was echt prachtig om op ons vlot te dobberen tussen de indrukwekkende karstbergen die groen begroeid zijn en bizarre vormen hebben. En door de lichte nevel gaf dit een heel mooi sprookjesachtig beeld.
De rest van de dag hebben we doorgebracht in het zeer toeristische centrum van Yangshou. Yangshuo is heel erg ingesteld op toerisme en het centrum bestaat uit twee oude en toeristische straatjes, vol met hostels, fietsverhuurplaatsen, restaurantjes en winkeltjes. s Avonds hebben we er dan ook gewoon pizza en frietjes gegeten op een van de gezellige terrasjes.

We hadden ons een gids laten aanpraten die ons de omgeving op een andere manier kon laten zien. We reden inderdaad dwars door kleine dorpjes en door het platteland waar we landbouwers, prachtige landschappen en dieren zagen. Daarna leidde ze ons naar een grot met modderbad en hotspring. Omdat de inkomprijs ook weer overdreven was hebben we daar een toneeltje opgevoerd om uiteindelijk dan toch een fikse korting te bekomen. Chinezen vragen voor alles geld. Gelukkig hadden we ons zwemgerief bij, want anders moest ook dat nog worden aangekocht. Maar het was wel erg leuk. Eerst gingen we met een bootje de grotten in, om dan nog een eind te voet verder te gaan. In onze zwemkledij. Dan volgde er een modderbadje, wat wel koud was. Maar eens de kou overwonnen konden we er zelfs in drijven. En daarna terug opwarmen in de lekker warme heetwaterbronnen.
Daarna zijn we nog een kijkje gaan nemen aan Moonhill. Een berg met een gat in. Maar dat is perfect rond, vandaar de naam natuurlijk. Maar de Chinezen zien in elke berg wel een kameel, olifant of ander groot wezen hoor.. s Avonds hebben we dan een lekker vegetarisch restaurant gevonden. Want het echte Chinese eten is toch niet zo bijzonder hoor. Tenzij het aangepast is aan Westerlingen, maar anders is het weinig op smaak gebracht..

De dag erna hebben we opnieuw fietsen gehuurd, dit keer zonder gids.
Het fietsen is er best goed te doen. De weg loopt tussen de bergen door en het is vrij plat. Maar ergens hebben we toch een afslag gemist waarschijnlijk. Wat er voor zorgde dat we nog meer kleine dorpjes en lokale bevolking gezien hebben dan de dag ervoor. En dat ik (H) uiteindelijk toch blij was om terug in Yangshuo aan te komen want het fietsen kroop toch nogal in mijn benen..
Na nog wat babbelen met studenten die graag met buitenlanders praten hebben we dan de bus terug genomen naar Guilin om de volgende dag de rijstterrassen te gaan bezoeken.

Normaal zouden we dit op onszelf gedaan hebben, maar de weersvoorspellingen waren heel slecht en zelf zouden we misschien niet meer dezelfde dag terug geraken. Dus boekten we een dagtrip bij een lokaal agentschap. Wij dus in een bus vol Chinezen naar Pingan, naar de rijstterrassen en de vrouwen met lange haren, tot wel 2 meter lang.
De gids was heel enthousiast en sprak goed Engels. Maar ze begon ook al meteen meer geld te vragen voor een show van dansende vrouwen waar we al niet meer onderuit konden want heel de groep ging mee..

Toen we aankwamen op de parking stonden er dan ook al meteen een hele troep dames die sjaals en prullen probeerden op te dringen. Intussen heeft deze bevolkingsgroep al goed begrepen dat het geld bij de toeristen te halen valt. Met de groep bezochten we dan eerst een typisch dorpje en daarna waren we vrij om te wandelen over de rijstvelden. Dit was al heel mooi, maar omdat de rijst nog niet in bloei staat en de velden nog niet onder water vermoeden we dat dit over een paar maanden nog veel mooier zal zijn.
Dan volgde nog een boottochje en een bezoek aan een ander dorpje en uiteraard de show..

En dan hebben we terug de nachtbus genomen om naar Shanghai te trekken..

• 08 Juni 2011 - 09:27

Peter:

Geen foto's deze keer?
    Nog een leuk avontuur verder!

• 08 Juni 2011 - 10:14

Koen:

Aha... Chinese frietjes...

• 09 Juni 2011 - 10:58

Henk:

al zo veel meegemaakt op zo'n korte tijd. Wow. hopelijk vergeet je niets van al dat buitengewone dat jullie meemaken. Have fun outhere

• 14 Juni 2011 - 18:36

Monique & Co:

Hey wij zijn net terug van een fantastische reis !! :))) weer jullie toffe verhalen gelezen :))) het kan zo heerlijk zijn he die modderbaden en daarna die warme bronnen:))) kheb deze ook beleefd vorig jaar op Costa Rica "heerlijk" je herleefd weer daarna !!! ;)) maar wat jullie allemaal beleven is wel de moeite ! allé heb nog een fijne tijd met nog veel te zien en te beleven ;) en tot snel xx