Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Helga en André - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Helga en André - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

30 Mei 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Omdat we hoe dan ook een nieuw visum voor China nodig hebben zijn we een hele dag bezig geweest met het bezoeken van officiele en minder officiele diensten. Maar het resultaat was uiteindelijk hetzelfde. We konden nog slechts een visum bekomen voor maximum dertig dagen. Wat betekende dat we nog een week moesten overbruggen. Nadat we alle alternatieven overwogen hadden hebben we uiteindelijk beslist om gewoon 14 dagen in en rond Hong Kong te blijven hangen. Het is tenslotte een wereldstad waar heel wat te beleven valt...

We zijn vrijwel onmiddelijk vertrokken naar Macau, een ex Portugese kolonie op slechts een uurtje varen
Je vindt er nog Portugese straten, kerken en huizen. En alles staat er ook nog in het Portugees aangeduid. Je kan er ook met hongkongse dollars betalen als je je de moeite niet wil doen om Macau dollars aan te schaffen. Verder is het ook een paradijs voor gokliefhebbers. Intussen zijn er al in de 30 casinos/hotels gebouwd. Het kan nog net niet tippen aan Las Vegas wegens het ontbreken van grote shows, maar er staan al enkele pareltjes van casinos zoals de Venetian en de zopas geopende Galaxy. En er wordt voor grof geld gespeeld.

En dan was het tijd om onze paspoorten te gaan inleveren in Hong Kong en vervolgens daar nog een dag of tien door te brengen..
We keerden terug naar Chungking Mansion. Daar wisselden we wel regelmatig van kamer. Een keer omdat die kleine kamers en badkamer gaat vervelen. Soms omdat we iets beters vonden voor een betere prijs (het is steeds onderhandelen), en een keer omdat we er werden uitgezet omdat de eigenaar andere gasten over de vloer kreeg en hij aan onze kamer dus meer kon verdienen..

Niet alleen Nathan Road, waar alle nepartikelen kunnen worden aangekocht en dus ook ons verblijf was, kennen we intussen door en door. Maar we hebben ook alle vis-,groenten-,souvernier-en welke je ook nog kan bedenken-markten bezocht.

Op regenachtige dagen hebben we musea bezocht, en veeeel winkelcomplexen. Bijna alle soorten winkels zijn er tot minstens 22.00u open, en ook op die uren is het nog aanschuiven aan de kassa.
Het is niet zo dat de betonnen gebouwen allemaal super mooi zijn, maar het bruisende leven maakt het gewoon zo aangenaam. Omdat het er zo druk bebouwd is bevinden bars, hotels, winkels en restaurtants zich ook vaak op de 15de verdieping ofzo. Niet altijd zo makkelijk om te vinden. Maar de neonreclame helpt daar natuurlijk wel in.

We hebben veel gewandeld in zowel Kowloon (linkeroever) als het rijkste gebied in Hong Kong Island. Dat met een ferry slechts tien minuten overbruggen is. We hebben het meest toeristisch plekje van Hong Kong bezocht, namelijk Hong Kong Peak. Dit zoals het hoort met een trammetje naar boven, en toch te voet naar beneden. De uitzichten waren echt de moeite. Ook hebben we de kans gehad om in een building op de 55ste verdieping te kunnen gaan kijken.

Voor de rugbymatch tussen Hong Kong en de Verenigde Emiraten zaten wij in het publiek. En we zijn een s morgens vroeg een echte tai chi les gaan volgen. Weeral een fijne ervaring. De laatste dagen hebben we een paar hikingtochten gedaan op de eilanden. Heel mooie natuur met vaak zicht op het water en een van de vele andere eilandjes. En natuurlijk stond er ook een dagje strand op het programma. En zo ontsnapten we ook een beetje aan de smogproblematiek die de laatste dagen,wegens het zeer warme weer, erg ongezond was.
Het is echt een probleem dat de vuile lucht vanuit Zuid China steeds een smogwalm over de stad hangt. Dus het lijkt er vaak bewolkt, ook al is het dan 30 graden ofzo.

Met onze octopuskaart was het openbaar vervoer supermakkelijk. Deze kaart geldt voor bus,tram en de -door ons veel- gebruikte ferry. Maar je kan er ook een broodje mee kopen in sommige snackbars. Eigenlijk is alles in Hong Kong zo goed in elkaar gestoken. De wegen, winkels,..Roken is er bijna overal verboden, ook buiten. Je wordt er ook regelmatig aan herinnerd om je handen te wassen. En trapleuningen en dergelijke worden om het uur ontsmet. En als je een winkel binnengaat staat er zelfs een machine om je natte paraplu te laten overtrekken met een plastiek zakje om zo nergens water te knoeien.

We hebben er regen en stralende dagen gehad. Op beide dagen lopen de bewoners overigens met paraplus boven hun hoofd want ze houden er niet van om nat te worden, maar ook niet om zon te voelen. We hebben er oostersheid gevoeld, maar ook veel westers hoor.... Zo smaakt een potje noodles altijd, maar zo was het toch wel heerlijk om met een boek in de zetels van de Starbucks te kruipen voor een paar uren of in het midden van de nacht bij Mc Donalds binnen te stappen tijdens de pauze van de match Manchester-Barcelona.

Misschien is het wel omdat we onbevoordeeld naar deze stad zijn toegekomen, maar voor ons is Hong Kong echt een wereldstad, met veel rijkdom en ongetwijfeld de mooiste skyline die wij ooit gezien hebben..

• 04 Juni 2011 - 14:06

Aagje En Karel:

Dag Helga en André

'Stoem' dat jullie zo lang in Hong Kong moeten wachten, maar blijkbaar is er toch veel te doen. Hopelijk goed jullie gedacht gezegd toen jullie uit die hotelkamer werden gezet, maar daar twijfel ik niet aan.

Tot horens

Karel en Aagje