Jaipur schoolbezoek - Reisverslag uit Jaipur, India van Helga en André - WaarBenJij.nu Jaipur schoolbezoek - Reisverslag uit Jaipur, India van Helga en André - WaarBenJij.nu

Jaipur schoolbezoek

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

06 April 2011 | India, Jaipur

Omdat we om 8.00u aan het ontbijt worden verwacht hebben we onze wekker gezet. Maar dit blijkt niet nodig. Het gebed van de jongens van het internaat maakt ons al op tijd wakker. Als we beneden komen zijn de lessen al begonnen. Sanjay neemt ons mee naar de andere scholen in Jaipur. Sinds kort zijn er al 4 verschillende scholen opgestart op verschillende plaatsen. We rijden door het echte indische straatleven. In elk van de schooltjes worden we geweldig ontvangen door de leraressen, en door de kinderen. Die rechtop veren als de teachers (wij dus vandaag) binnenwandelen. Sommigen volgen les buiten, maar er zijn voldoende lokalen en de lessen worden gegeven in niet al te grote groepen. De school staat open voor ieder kind, ongeacht welke kaste.. en is bovendien gratis. De kinderen zijn enorm gemotiveerd en op zeer jonge leeftijd leren ze al het alfabet, lezen en rekenen. Er zit zelfs een 2-jarige meisje al braaf mee te lezen. Ze tonen ook graag hun kennis en vinden het ook tof als wij hun schriftjes nakijken, of als ze voor ons mogen komen voorlezen. Alle kinderen leren in hindi en in het engels.
Dankzij de school krijgen ze structuur en kennis, en hopelijk lukt het hiermee om uit de armoede te komen..

Na het scholenbezoek gaan we naar een ander luik van het project. Het lokale ziekenhuis. Dankzij het project kunnen er dagelijks een 40-tal patienten komen en is er een apotheker aan sociale prijzen. Voordien was er voor deze bevolking niets...
De dokter toont ons de operatiekamer (waar we even onze schoenen voor slippers moeten wisselen), de bevallingskamer en de x-ray ruimte.

Tenslotte maken we nog kennis met het project van de microkredieten voor vrouwen. Zij krijgen de kans om begeleid te worden in het maken van handwerken om zo een extra centje te verdienen, en om zelfstandiger en onafhankelijker te worden.

Na de lunch nemen we afscheid van Sanjay. We zijn hier prachtig ontvangen en hebben gezien dat dit een fantastisch en goedlopend project is. Met een goede begeleiding uit Belgie zorgt deze staf voor een wereld van verschil voor de kinderen en de gemeenschap.

In de late namiddag komen we aan in Pushkar. Een stad die vooral gedurende een week van het jaar superberoemd is wegens de grootste kamelenmarkt van India.
Maar dat is niet nu..
Sinds de jaren 70 is het ook een ontmoetingsplaats voor hippies van over heel de wereld. Hier spelen de winkels ook graag op in. De meeste alternatieve reizigers lopen er dan ook een beetje hetzelfde bij.