Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Helga en André - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Helga en André - WaarBenJij.nu

Jaipur

Door: andrehelga

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

05 April 2011 | India, Jaipur

Een beetje buiten de stad ligt het Amberfort. Een groot fort op een berg die een kleine inspanning vereist om er te geraken.
Je kan ook kiezen om de rit met een olifant te doen, maar dat lijkt ons geen goed idee omdat die beesten daar niet echt voor hun plezier rondlopen.
Het pad er naartoe ligt wel vol met bedelaars, de types waar je aan denkt als je India zegt, en af en toe wordt er wel een slang uit een mand gezongen.
Met als doel geld naar het baasje te brengen..
Het fort zelf is een heus doorlof, waar we toch enige tijd in doorbrengen en best een grondplan voor zouden kunnen gebruiken. En ook iets grotere deuren zou leuk zijn want Andre heeft al een geschaafd hoofd wegens te groot voor het deurgat.
Maar die wirwar van gangen en kamers waren er niet zomaar. Die zijn er gebouwd voor de 12 favoriete minaressen van de maharadja in onder te brengen, die elkaar dan niet te vaak mochten tegenkomen;-)
Het mooiste van het fort is eigenlijk nog de tunnel die eronder ligt. Ze wordt zelden bezocht, maar het is er aangenaam koel en wordt enkel bewoond door een stel vleermuizen.
Na het fort werpen we een blik naar, euh, op het waterpaleis en bezoeken dan het paleis der winden.
Dit gebouw is op zo een manier gebouwd dat er steeds voldoende wind is ter afkoeling.Nu valt de temperatuur op dit moment nog net mee.
Aardig in de 30graden, maar vanaf deze periode gaat die enkel nog maar de hoogte in.
In Jantar Mantar, een astronomisch observatiorium vinden we onze sterrrebeelden al snel terug. Verder lijkt het een park met allerlei kunstwerken, maar deze hebben elk een funtie.
En de grootste zonnewijzer ter wereld staat er ook.

In Belgie hadden we al contact gelegd met de staff van Opus III, een Belgisch-Indisch sociaal project om voornamelijk kinderen op school te krijgen. Hier ter plaatse mogen we een bezoek brengen.
Als we er aankomen worden we met open armen ontvangen, en met een bloemenkrans rond onze nek, een stip op ons hoofd, en een bandje rond onze pols. En uiteraard thee.
That is how the Indians do it..
Hier brengen we de avond en nacht ook door.
Na een fijn gesprek met Sanjay gaan we naar goede gewoonte de buurt verkennen. Ook hier worden we steeds aangesproken, maar hier is er gelukkig niemand die ons iets probeert aan te smeren wat we eigenlijk niet willen of om te komen kijken in de shop.Dit is toch weer net iets anders als de toeristische kant van Jaipur

En ook weer leuk om enkele belgische weekbladeren te lezen in bed (achtergelaten door de andere belgische bezoekers)