Esteli - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Helga en André - WaarBenJij.nu Esteli - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Helga en André - WaarBenJij.nu

Esteli

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

12 November 2014 | Nicaragua, Estelí

Esteli is een levende stad, met veel winkeltjes en studenten. En uiteraard het typische marktplein, alhoewel dit door werken deels afgesloten is.

De laatstejaarsstudenten hebben net vandaag hun feest. Iedere richting maakt een praalwagen en zo trekken ze door de stad. En dan feesten. De alcohol vloeit hier gemakkelijk binnen bij de Nica's.

Rond de stad liggen verschillende sigarenfabrieken. Daar gaan we ook een kijkje nemen. Alles wordt er ambachtelijk gemaakt. De kistjes worden op maat gezaagd en vervolgens bedrukt of beschilderd.
De sigarenbladeren worden eerst gedurende meerdere weken gedroogd. Wat voor een doordringende geur zorgt. Vervolgens worden de bladeren mooi uitgerold en dan door de laatste groep met de fijne vingers gerold en op maat gesneden. En dan vertrekken ze de wereld in.

Als we wat in de winkels kijken valt het me op dat de prijzen tussen een halve euro en een paar euro schommelen, en er van geen enkel twee of meerdere stukken zijn. En dan besef ik dat het allemaal tweedehands is, wat er echt niet aan te zien is.
Blijkt allemaal 'weggegeven ' te zijn door Amerikanen die ze niet meer dragen.

Het is een stad waar wel wat mensen blijven hangen. Zo belanden we al snel in de place to be, een cafe uitgebaat door een engelse. Door de uitnodigende sfeer zitten we al snel aan de pina colada tijdens happy hour en delen we erna een grote familiepizza.

Esteli is ook de stad die de toegang biedt voor het nationale park van Miraflor, een natuurgebied in de bergen. Daar gaan we morgen voor een dagje naartoe.