Harar-Dire Dawe - Reisverslag uit Harar, Ethiopië van Helga en André - WaarBenJij.nu Harar-Dire Dawe - Reisverslag uit Harar, Ethiopië van Helga en André - WaarBenJij.nu

Harar-Dire Dawe

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

03 April 2014 | Ethiopië, Harar

Na een kort nachtje in Addis vertrekken we om half vijf naar het busstation. Gisteren is gebleken dat de twee busmaatschappijen met deftige touringcars vol zaten.
Het alternatief is de lokale bus dan maar. Deze moet niet worden gereserveerd, maar je moet er om vijf uur zijn. Het is er al een druk gedoe op dat uur. In kleine kotjes achter tralies worden de bestemmingen geschreeuwd. Busstations zijn ruwe plaatsen hier. Iedereen roept en vecht bijna voor klanten. Onze techniek is om zo snel mogelijk bij officiele mensen te staan die ons door de massa in de bus helpen.
Na anderhalf uur wachten in de bus probeert die te vertrekken. De bussen staan zo chaotisch door elkaar dat we daar nog een half uur over doen..

Tegen de avond komen de aan in Harar. Een 1000 jaar oude omwalde stad waar veel moslims wonen. In de oude stad wonen meerdere gezinnen samen rond een patio.

De tijd is er nog meer als anders blijven stilstaan. Het is hier letterlijk ook nog maar juli 2006 in Ethiopië,... net zoals de tijd is ook de kalender hier wat anders. Soms wel moeilijk om een datum op eent ticket te controleren :-)
Overal zijn er smalle straatjes met gepleisterde huizen en oude houten deuren waar geen logica inzit... Dus we nemen maar een gids om er ons wat in wegwijs te maken.

Tegen de avond volgt er nog iets speciaals. Rond deze stad wonen heel wat hyena's. Er is een hyena-man die ze elke avond eten geeft. Toeristen mogen dit bekijken. En zelf ook proberen. Dus dat kon ik niet aan me laten voorbij gaan.... Welliswaar op een stokje, maar dat kan ik dus dat kan ik ook van mijn bucketlist schrappen :-)

De volgende dag brengen we door in Dira Dawe. Een stadje wat op zich minder leuk toont dan Harar, maar waar de mensen zeer leuk zijn. Het wordt weer een hele namiddag wuiven, handjes geven en high-fiven :-)