Gondar/Debark - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Helga en André - WaarBenJij.nu Gondar/Debark - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Helga en André - WaarBenJij.nu

Gondar/Debark

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

19 Maart 2014 | Ethiopië, Gondar

In een goed hotel moeten we er van profiteren en we slapen eens lekker uit zonder wekker.
Dan gaan we op zoek naar een lokale simkaart. We mogen een officieel gebouw binnen op voorwaarde dat we onze smartphone en fototoestel in een schuif laten liggen die door een vriendelijk mevrouwtje wordt bewaakt met de grootste zorgvuldigheid. We mogen ook de wachtrij overslaan en hebben op een kwartiertje al een simkaart in handen. Om ze op te laden krijgen we van iedereen hulp en nu zijn ook wij helemaal mee. Want iedereen loopt hier constant te bellen. Of toch 'proberen' want door het grote succes van de gsm is het netwerk steeds overbelast. Als we onze spullen terughalen weigert het vrouwtje de aangeboden tip. Hier zijn we aangenaam van verbaasd want de hele tijd wordt er ons om geld gevraagd...
Na deze opdracht komt de moeilijkere, namelijk een ATM vinden die mastercard aanvaard. Bij de enige grote bank die het normaal aanbiedt is het nu niet mogelijk. Ze sturen ons wel naar een ander filiaal, maar we doorlopen de stad meerdere malen en vinden niets. Intussen gaat het al de ronde dat we hier rondlopen en komt er hulp van mensen op straat. Zo eindigen we in een minibusje dat ons naar een universiteit brengt en daar halen de opgelucht adem als de machine het geluid van tellend geld laat horen. En het er ook uitkomt:-)

Dan rijden we door naar Debark waar we aan onze trekking in de Simien Mountains willen beginnen.

Omdat het laagseizoen is, zijn er niet zoveel andere trekkers, maar we worden er al snel op gewezen dat er nog twee blanken zijn. We vinden mekaar en beginnen aan het samenstellen van de trip. Na een uur discussieren over de mogelijke routes komen we er toch uit. Dan krijgen we onze gids en bewaker voorgesteld en doen nog wat inkopen in de twee enigste winkeltjes die er zijn. Als afspraken over vertrekuur gemaakt zijn eten we nog een spaghetti en kruipen we in bed.