Salento - Reisverslag uit Salento, Colombia van Helga en André - WaarBenJij.nu Salento - Reisverslag uit Salento, Colombia van Helga en André - WaarBenJij.nu

Salento

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

27 Oktober 2013 | Colombia, Salento

Salento is een rustig dorpje in de koffiestreek. We verblijven er in een hostel met eigen koffieplantage, en drie lieve honden die overal bij gaan liggen en lopen..
Samen met een paar reizigers maken we een wandeling in de Cocoravallei. Bekend voor zijn palmbomen.
In theorie is de wandeling heel eenvoudig. Is het niet zo dat we bij de start de verkeerde kant kiezen..
In plaats van op een mooi pad te lopen is het een steil pad omhoog in de modder. Pittig, maar mooi. De weg terug gaat wel wat makkelijker en eindigt in een vallei van palmbomen, gras en koeien. Heel knap!
Wel wat jammer dat er niet op lange termijn gedacht wordt want de koeien eten de kleine palmboompjes op en zo zal het palmwoud niet blijven bestaan...
Voor het terugkeren staat er een jeep klaar met zes zitplaatsen. Er staan twaalf mensen te wachten. Dus de zitplaatsen worden gedeeld onder vijf volwassen en twee kinderen. De rest mag achterop gaan staan/ hangen. Ik zit, Andre daarentegen..:-)
s Avonds spelen we Tejo. Dat is een nationaal spel waarbij je een metalen schijf op tien meter afstand op een ring buskruit moet gooien. Wie hem kan doen ontploffen krijgt extra punten. Mij lukt het niet echt, en ondanks dat Andre een keer een explosie bekomt verliest ons teampje.

De volgende dag wonen we een koffietoer bij. De eigenaar van ons hostel en van de koffieplantage legt ons op een bijzonder aangename en passionele manier vanalles uit over de planten en bonen. Er zijn echt wel verschillen en er komt veel bij kijken. Waar wij nooit bij stilstaan als we het zwarte goedje anders gewoon drinken. Intussen hebben we wel genoeg koffie gedronken voor een paar dagen, maar het was superinteressant...

Na nog wat rondhangen in het relaxte stadje en het proeven van de lokale visspecialiteit vertrekken we terug. Salento was een heel goede keuze om te bezoeken!