Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Helga en André - WaarBenJij.nu Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Helga en André - WaarBenJij.nu

Yangon

Door: A&H

Blijf op de hoogte en volg Helga en André

15 Juni 2013 | Myanmar, Rangoon

Na meer als een dag reizen komen we aan in yangon,de grootste stad van Myanmar. Als we naar ons hostel rijden vallen er een paar dingen meteen op: er wordt bijna niet getoeterd,er rijden geen brommertjes en het raarste is dat er rechts wordt gereden, maar dat de chauffeur ook aan de rechterkant zit.
Brommertjes zijn er verboden omdat een belangrijke meneer ooit eens een ongeval had met een brommer en sindsdien zijn ze uit de stad verbannen.

Ons handboek is dit keer de lonely planet omdat er nog bijna geen andere reisgidsen bestaan. Dat betekent dat we in ons hostel al aardig wat niet aziatisch gezelschap krijgen.
De hostels uit de lonely planet zijn bijna allemaal zonder inmeng van de overheid, wat betekent dat ons geld bij de bevolking blijft. Sinds iets meer als een jaar is het land officieel een democratie, maar in praktijk zal het nog wel wat tijd nodig hebben.
Individueel reizen geeft wel de mogelijkheid om het geld uit handen van de overheid te houden,en de bevolking is al blij dat hun land zo ook wat bekendheid krijgt.

Het hoogtepunt van de stad is shwegadon pagoda. Een met bladgoud bedekte stoepa, en zo wat de heiligste plaats voor boeddhisten. Die er trouwens overal ook rondlopen. Wij brengen er de late namiddag ook blootvoets door en krijgen er al snel wat gezelschap van studenten die wat koen babbelen en ons wat leuke details over de pagode meedelen.